Zelfs in het meest ongunstige geval, stoot een elektrische auto nog steeds 22 procent minder CO2 uit dan een diesel en 28 procent minder dan een benzineauto.

Een nieuwe elektrische auto stoot gedurende zijn leven drie keer minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Dat blijkt uit onderzoek van Transport & Enviroment dat een zogeheten levenscyclusanalyse uitvoerde. In het onderzoek zijn diverse facetten uit de energieketen meegenomen, zoals de energie die de auto kost, de accu, het laadsysteem en het transport van elektriciteit van centrale naar laadpunt.

De elektrische auto kan volgens het onderzoek ook alleen maar schoner worden tijdens zijn levensduur, omdat de energiewereld, zeker binnen Europa, hard werkt aan een transformatie naar een CO2-arme opwekking. Dit heeft dan bijvoorbeeld ook invloed op de productie van accu’s. Daarbij is de verwachting dat de ontwikkeling van accu’s ook verder gaat waardoor ook die langer meegaan en duurzamer worden.

Ongunstig

Volgens het onderzoek is een elektrische auto nu zelfs in het meest ongunstige geval, accu uit China en kolenstroom uit Polen, nog steeds ‘groener’ en is de uitstoot 22 procent minder dan een diesel en 28 procent minder dan een benzineauto. In het meest gunstige geval, in Zweden bijvoorbeeld, is er 80 procent minder uitstoot dan een diesel en 81 procent minder dan een benzineauto.