Renault schakelt met haar elektrische auto’s naar een hogere versnelling. De Zoé gaat gezelschap krijgen van een emissieloze stadsauto voor het A segment. Daarnaast werkt Renault aan een elektrische middenklasser. De expansie is nodig om conform de doelstelling van de alliantie met Nissan (en Mitsubishi) in 2025 jaarlijks 2 miljoen emissieloze auto’s te kunnen verkopen.

Als eerste zal de Zoé onder handen worden genomen. Het betreft geen compleet nieuw ontwerp, maar eerder een ingrijpende facelift van het huidige model. De herziene editie zal nog voor de zomer worden voorgesteld en arriveert begin volgend jaar in de showrooms. Niet alleen de frontpartij gaat onder het mes, maar ook het dashboard waarbij gebruik zal worden gemaakt van componenten van de nieuwe Clio. Voor de nieuwe Zoé zullen echter extra veel ecologisch verantwoorde materialen worden gebruikt.

De actieradius van de vernieuwde Zoé zal ongeveer gelijk zijn aan die van de huidige R110 versie, oftewel circa 300 kilometer. Volgens de eerste man van Renault in Europa, Jean-Christophe Kugler is meer niet nodig: “de actieradius van het huidige model is nooit een reden geweest om de Zoé niet te kopen. Wij denken dat een rij bereik van 300 kilometer perfect past bij de behoeften van autoconsumenten”.

In het modellengamma van Renault zal de Zoé aan de bovenkant gezelschap krijgen van een C segment model. Maar voor wat betreft de lanceringdatum kijken de Fransen de kat nog even uit de boom. De C segment elektrische Renault heeft namelijk vanwege zijn grotere formaat en hogere gewicht een duidelijk groter accupakket nodig dan de Zoé. Ook stellen kopers van een emissieloze middenklasser strengere eisen aan de actieradius. Technisch is dat geen probleem, maar in de ogen van Eric Feunteun, mondiaal programmadirecteur voor elektrische auto’s bij Renault, zou dat de prijs te veel opdrijven.

Een premium merk als Polestar kan haar 2 (eveneens een C segment model) in aangeklede vorm prima verkopen voor 60.000 euro, maar een dergelijk tarief past volgens Feunteun niet bij het DNA van Renault, dat het vooral van betaalbare modellen moet hebben. “De Zoé is één van de goedkoopste elektrische auto’s op de markt en de prijs is bij de aanschaf vaak bepalend. Dit moeten wij niet uit het oog verliezen”. Feunteun wil daarom wachten met de lancering van een C segment elektrische auto met groot accupakket (en een actieradius van meer dan 400 kilometer) tot dat de batterijkosten significant zijn gedaald. Hij denkt dat dit medio 2022 het geval zal zijn.

Voor wat betreft het design van de C segment elektrische Renault zullen de Fransen inspiratie opdoen bij hun conceptstudie Symbioz die model staat voor de plannen op het gebied van emissieloos en autonoom rijden. De styling zal enigszins worden afgezwakt maar waarschijnlijk houdt de elektrische middenklasser de opvallende dagverlichting. De auto zal worden gebaseerd op een specifiek voor emissieloze modellen te ontwikkelen platform waarvan ook Mitsubishi en Nissan gebruik gaan maken. Door de plaatsing van het accupakket in de wagenbodem zitten de bestuurder en passagiers wat hoger dan in de Mégane en het ruimteaanbod zal minimaal vergelijkbaar zijn met dat van de Talisman.